Wordt cash-for-car uitgebreid?

Cash for car is momenteel niet populair. We schreven er eerder over. Daarom zou de regering-Michel bezig zijn om het systeem aantrekkelijker te maken: door het financieel voordeel te vergroten, en het open te stellen voor meer mensen.

Het “Cash for car”-idee begin dit jaar van dit jaar ingevoerd, maar blijkt in de praktijk niet echt aan te slaan. Het systeem, waarbij werknemers hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een maandelijks, belastingvrij mobiliteitsbudget, zou sinds zijn invoering een paar maand geleden slechts een twintigtal mensen hebben verleid.

Volgens onze info is de regering van plan zijn om een aantal van de toegangsvoorwaarden van het systeem te laten vallen. Zo zou cash for ocar ook mogelijk worden voor “werknemers die geen bedrijfswagen hebben maar die er volgens de bedrijfswagenpolitiek van het bedrijf wel recht op zouden hebben”.

Het verandert veel want tot op vandaag waren de voorwaarden om zo’n maandelijkse vergoeding te kunnen opstrijken een stuk strenger. Deze voorwaarden werden ingevoerd om “fiscale optimalisatie” te vermijden.

Vraag is dus: leidt de versoepeling tot minder auto’s op de weg? Of tot meer misbruik kunnen leiden?

Een compromisvoorstel “à la Belge”!